Unilever verkocht voor 10,2 miljard euro aan goederen. Dat was lager dan de
verwachting van analisten die rekenden op een omzet van 10,48 miljard euro.
Vorig jaar kwamen de inkomsten uit op 10,43 miljard euro.

De onderliggende omzetgroei (de verkopen zonder effecten van wisselkoersen en
exclusief aan- en verkopen) kwam uit op 3,4 procent. Unilever wist een
volumegroei van 3,6 procent te realiseren, hoger dan verwacht. In alle
regio’s en categorieën wist de onderneming meer producten te verkopen.

Wasmiddelen en persoonlijke verzorging
De operationele winst kwam uit op 1,494 miljard euro, 41 procent lager dan de
2,53 miljard euro een jaar eerder. De reden voor de forse daling is dat in
de resultaten van 2008 boekwinsten van de verkoop van de Amerikaanse
wasmiddelentak en het Franse kaasje Boursin opgenomen waren. Het behaalde
resultaat kwam overeen met de gemiddelde verwachting van analisten (1,48
miljard euro).

"We zien opnieuw goede vooruitgang in alle regio’s en het merendeel van
de landen en categorieën", aldus bestuursvoorzitter Paul Polman.
Volgens de topman ligt Unilever op schema om volumegroei te herstellen en
daarbij de marges en kasstroom veilig te stellen.

Meer producten, lagere prijzen
De hogere volumes in West-Europa gingen gepaard met een daling van de prijzen
voor de producten. De prijs daalde in het derde kwartaal met 2,3 procent. In
de andere regio’s, Azië/Afrika en in Noord- en Zuid-Amerika, stegen de
prijzen respectievelijk met 1,3 en 0,2 procent. De volumes stegen met 4,4 en
3,8 procent.

De lagere prijzen zijn het gevolg van scherpere promotiecampagnes. Bovendien
gingen de prijzen eind 2008 sterk omhoog vanwege de doorberekening van
hogere kosten voor grondstoffen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl